Gymnastikkurs efter förlossningen (Bäckenbottengymnastik)


Barnmorska i Göteborg

Stephanie Fiebiger

GYMNASTIKKURS EFTER FÖRLOSSNINGEN

(Bäckenbottengymnastik)


Jag erbjuder gymnastikkurser för dig som nyligen har fött barn.

Den bästa tidpunkten att börja bäckenbottenträningen är 8-12 veckor efter förlossningen.

Under kursens gång tränar vi skontsamt hela kroppen (magmusklerna, bålen, ryggen, ...) men tyngdpunkten kommer att ligga på att träna din bäckenbotten, bl a lär du dig hur man kniper med bäckenbotten.

Varför är det så viktigt? Jo din bäckenbotten håller alla dina organ på plats i buken. Dessutom spelar bäckenbotten en grundläggande roll i samband med att hålla urin och avföring. Denna förmåga fungerar bara riktigt bra om man har en stark bäckenbotten.

Under graviditeten och förlossningen måste musklerna jobba väldigt hårt, därefter är det vanligt att bäckenbottnen blir lite svagare. Detta innebär att det blir lite svårt att hålla tätt för urin när du hostar, skrattar eller nyser och din urinblåsa är full. Det här kan hända alla kvinnor som har fått barn och det spelar ingen roll om du har fått ditt barn på naturlig väg eller med kejsarsnitt. Bäckenbottnen måste jobba hårt hela tiden under graviditeten och inte bara under själva förlossningsstadiet.

 

Vilka positiva effekter kan kursen ha för dig som deltar?

•  Om du har problem med förmågan att hålla tätt så kan den

   förbättras.

•  Du kommer att lära känna en viktig del av din kropp.

•  Du kommer att må bättre i ditt dagliga liv för att du inte behöver   

   vara orolig att kissa på dig.

•  Prevention mot urin- och avföringsinkontinens.

•  Prevention mot sänkning och framfall av livmodern.

•  En tränad bäckenbotten kan bidra till mer glädje och uppfyllelse i

   sexlivet.

•  Du kan komma i kontakt med andra nyblivna mammor med liknande

   intressen och problem.

 

Vi kommer att träna 8 gånger, 75 minuter per gång. På det sättet har vi tid för 60 min gymnastik med olika övningar och 15 minuter diskussion som rör frågor kring amning, vård av barn, barnens första mat och vad som hände under förlossningen ...

De praktiska övningarna bygger på varandra dvs. vi börjar med enkla och lätta övningar som blir svårare och mer komplexa under kursens gång.

 

Ta gärna med ditt barn om det är en kurs på förmiddagen, barnet kan vara med i några övningar. Annars ligger ditt barn tillsammans med de andra barnen i mitten av rummet eller hos dig. Jag har bara positiva erfarenheter med detta tillvägagångssätt. Om du har någon som kan ta hand om ditt barn så kom gärna ensam och använd tiden bara för dig själv.

Kurserna på eftermiddagar är bara för mamman utan barn.

 

Gör något för din kropp och kom i gång efter graviditeten och du blir gladare och nöjdare framöver.

I framtiden kommer du att vara tacksam för att du har lagt ner tid på detta idag!




                                      pris:    950 SEK (Göteborg)

                                             1.350 SEK (Hindås)